Στις 27 Μαίου συνεχίστηκε στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά μια απ’ τις πιο κραυγαλέες υποθέσεις ρατσιστικής βίας που έχουν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.
Πρόκειται για την υπόθεση του Αιγύπτιου εργάτη Ουαλίντ Ταλέμπ, που τον Νοέμβριο του 2012 απήχθη και βασανίστηκε άγρια από τον εργοδότη του και ιδιοκτήτη φούρνου στη Σαλαμίνα, το γιο του φούρναρη και δύο φίλους τους. Το γύρο του κόσμου είχε κάνει η φωτογραφία του ημιλιπόθυμου Ουαλίντ που βρέθηκε αλυσοδεμένος σε δέντρο με σιδερένιο χαλκά στο λαιμό.
Οι κατηγορίες που βαρύνουν τους τέσσερις κατηγορουμένους είναι αρπαγή, ληστεία, απρόκλητη σωματική βλάβη και προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας. Στην τελευταία συνεδρίαση του δικαστηρίου η εισαγγελέας της έδρας πρότεινε την ενοχή των τεσσάρων κατηγορουμένων. Ειδικότερα, σύμφωνα με την εισαγγελική πρόταση, ο εργοδότης του Αιγύπτιου εργάτη πρέπει να κριθεί ένοχος ως φυσικός αυτουργός για τα κακουργήματα της ληστείας, της αρπαγής και της βαριάς σκοπούμενης σωματικής βλάβης και οι υπόλοιποι τρεις κατηγορούμενοι ως άμεσοι συνεργοί για τα ίδια αδικήματα. Όλα αυτά, όμως, χωρίς να αναγνωριστεί ότι οι κατηγορούμενοι έδρασαν βάσει ρατσιστικού κινήτρου.
Υπενθυμίζεται πως το Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας έχει καταγράψει την συγκεκριμένη υπόθεση ως περιστατικό ρατσιστικής βίας. Ειδική επιστήμονας του Δικτύου που κατέθεσε ως μάρτυρας στη δίκη περιέγραψε με επιστημονικό τρόπο το ρατσιστικό κίνητρο των δραστών στην υπόθεση και την ιδιαίτερη σκληρότητα του περιστατικού που το έκανε να ξεχωρίζει ακόμα και από τα υπόλοιπα γεγονότα ρατσιστικής βίας που είχαν καταγραφεί την περίοδο εκείνη από το Δίκτυο.
Προς το σκοπό αυτό, εκδόθηκε και σχετικό Δελτίο Τύπου με το οποίο καλείται το δικαστήριο να διερευνήσει ενδελεχώς την ύπαρξη πιθανού ρατσιστικού κινήτρου από μέρους των δραστών. Ο ίδιος ο Ουαλίντ κατέθεσε πως κατά τη διάρκεια των βασανιστηρίων που υπέστη από τους κατηγορούμενους, οι δράστες χρησιμοποίησαν ύβρεις σχετιζόμενες με τη θρησκεία και την καταγωγή του, ενώ και παλιότερα ο εργοδότης του εκφραζόταν συχνά προσβλητικά για τη θρησκεία του.
Γνωστή έχει γίνει, εξάλλου, και η συμμετοχή του γιου του φούρναρη στη Χρυσή Αυγή, ο οποίος σύμφωνα με μαρτυρικές καταθέσεις κυκλοφορούσε στο παρελθόν φορώντας μπλουζάκια της φασιστικής οργάνωσης. Η περίοδος, άλλωστε, κατά την οποία συνέβη το περιστατικό χαρακτηρίζεται από την έξαρση των ρατσιστικών εγκλημάτων εναντίον ανθρώπων, λόγω της εθνικότητας, της φυλής, της θρησκείας, του χρώματός τους, του σεξουαλικού τους προσανατολισμού ή της ταυτότητας του φύλου τους.
Το 2012 και μέχρι τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, η δράση της Χρυσής Αυγής βρισκόταν στο απόγειό της, με 154 επισήμως καταγεγραμμένα περιστατικά ρατσιστικής βίας, σε σχέση με 65 τους πρώτους μήνες του 2014.
Παρ’ όλα αυτά, μόνο σε μία περίπτωση έως τώρα έχουν τα ελληνικά δικαστήρια αναγνωρίσει ρατσιστικό κίνητρο σε υπόθεση. Να σημειωθεί, μάλιστα, πως με το παρόν νομοθετικό καθεστώς το ρατσιστικό κίνητρο δεν λαμβάνεται καν υπόψη για την άσκηση ποινικής δίωξης, παρά μόνο συνυπολογίζεται μετά το πέρας της αποδεικτικής διαδικασίας ως επιβαρυντική περίσταση για την επιμέτρηση της ποινής.
Ακόμα κι έτσι, όμως, η σχετική διάταξη δεν χρησιμοποιείται ποτέ απ’ τη Δικαιοσύνη. Θα τολμήσουν, επιτέλους, οι δικαστές να το κάνουν στην περίπτωση του Ουαλίντ;
Πηγή:Δίκτυο για τα Πολιτικά και Κοινωνικά Δικαιώματα Δίκτυο Κοινωνικής Υποστήριξης Προσφύγων και Μεταναστών