1966, στις 15 Ιανουαρίου κυκλοφορεί το πρώτο τραγούδι («I can’t stop thinking about me») που φέρει μια υπογραφή, η οποία έμελλε να αλλάξει την ιστορία της μουσικής. Ο άσημος νεαρός κύριος Ντέιβιντ Τζόουνς που μέχρι τότε προσπαθούσε με διάφορα σχήματα να συστηθεί μουσικά στο κοινό, είπε να εγκαταλείψει το κοινό επώνυμο που του έδωσε η μοίρα και να υιοθετήσει ένα ψευδώνυμο. Το Τζόουνς έγινε Μπάουι. Και η μουσική άλλαξε για πάντα.
“Υπάρχει ένας άνθρωπος εκεί έξω, η απουσία του οποίου θα μπορούσε να κάνει τον κόσμο διαφορετικό. Αν ο Ντέιβιντ Μπάουι δεν είχε πέσει στη γη, ποιος θα είχε αλλάξει την ιστορία της μουσικής;”.
Σε αφιέρωμα του MTV στα γενέθλια του
Ενας -φανταστικός- κόσμος χωρίς τον Μπάουι μέσα του δείχνει δυστοπικός κι ασπρόμαυρος, αποστειρωμένος και κοστουμαρισμένος, βαθιά κλεισμένος σε κλισέ και στερεότυπα, που ελπίζει απελπισμένα να εμφανιστεί κάποιος από το διάστημα, κάποιος με κόκκινα μαλλιά, ένας λεπτός λευκός Δούκας ηδυπαθής και διάφανος, κάποιος εξωγήινος με διαφορετικό χρώμα μάτια, που θα εισβάλλει στο σκηνικό τραγουδώντας με μπλαζέ ύφος: «Let’s dance! Put on your red shoes and dance the blues…».
Ενας Χαμαιλέοντας όλων των τεχνών
Ο 68χρονος κύριος (σ.σ. το άρθρο είναι γραμμένο πριν τον θάνατο του Bowie) που σήμερα ζει τη ζωή ενός καθημερινού οικογενειάρχη, ο οποίος απολαμβάνει να περνάει χρόνο στο σπίτι ή κάνοντας βόλτες στο πάρκο μαζί με την -από το 1992- σύζυγό του, Ιμάν, και την 15χρονη κόρη του Λέξι είναι αυτός που τα μεγαλύτερα ονόματα της σημερινής μουσικής σκηνής αναφέρουν ως τον άνθρωπο που τους επηρέασε όσο κανείς με τη μουσική και τις μεταμορφώσεις του (από τη Μαντόνα και τη Lady Gaga μέχρι τον Ρόμπι Ουίλιαμς και τους U2).
Το «καθημερινός οικογενειάρχης» βέβαια είναι σχήμα λόγου εφόσον μιλάμε για τον Ντέιβιντ Μπάουι. Ένα φαινόμενο των καιρών που ποτέ δεν σταμάτησε να διαβάζει, να εξελίσσεται, να ενημερώνεται για όσα συμβαίνουν γύρω του, να μελετά κάθε μορφή σύγχρονης τέχνης και να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις των καιρών, όχι συμβιβαζόμενος με τα κλισέ τους, αλλά μέσα από την ανατροπή όλων των στερεοτύπων.
Το σύμπαν συνωμότησε ώστε να πέσει στη Γη (όπως λέει ο μύθος του ταξιδευτή από το Διάστημα) και να την αλλάξει, αλλάζοντας διαρκώς πρώτα πρώτα ο ίδιος ως γνήσιος Χαμαιλέοντας όχι μόνο της μουσικής αλλά της τέχνης,συνδυάζοντας τη μουσική με τον κινηματογράφο, τα εικαστικά, το θέατρο και τη λογοτεχνία, τη ροκ με Μπρεχτ και Μπάροουζ, τη λάμψη σούπερ σταρ με τον γερμανικό εξπρεσιονισμό και τον ντανταϊσμό, τη σκληρότητα με τη νοσταλγία και πολλές τέχνες μαζί σε μία.
Ο ταξιδευτής από το Διάστημα
Το 2014 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον μυστηριώδη αειθαλή, αριστοκράτη κι επαναστάτη μαζί της παγκόσμιας μουσικής σκηνής. Η χρονιά ξεκίνησε με τη βράβευσή του στα Brit Awards μέσω της Κέιτ Μος, ολοκληρώθηκε με την κυκλοφορία μιας νέας επετειακής συλλογής (που περιλαμβάνει κι ένα καινούριο τραγούδι).
“Η Κέιτ είναι από την Αφροδίτη, εγώ από τον Αρη” είπε στο μήνυμα με το οποίο ευχαρίστησε το κοινό για τη βράβευση, κυρίως για την εντυπωσιακή αποδοχή στον προηγούμενο δίσκο του, που ήρθε το 2013 -και καρφώθηκε στην κορυφή 60 χωρών- ύστερα από δισκογραφική απουσία 10ετίας. Μια απουσία που είχε ενισχύσει τον μύθο περί της εξωγήινης προέλευσής του κι είχε κάνει πολλούς να υποψιάζονται πως απλώς είχε επιστρέψει στην πατρίδα -στον Αρη ή κάπου αλλού εκεί έξω…
Ο σχετικός μύθος ξεκίνησε από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του. Το 1969 γνώρισε στο κοινό τον αστροναύτη “major Tom” μέσα από το “Space Oddity”.Τρία χρόνια μετά παρουσίασε στους θαυμαστές του τον Ziggy Stardust, ο οποίος ήρθε για να φέρει στους νέους της Γης μήνυμα ελπίδας από το Διάστημα. Υιοθέτησε την περσόνα του και ξεκίνησε περιοδείες σε Ευρώπη και Αμερική. Ο Stardust δεν είναι εξωγήινος, απλός αγγελιοφόρος, διευκρίνιζε -αλλά άντε να τον πιστέψεις…
Το παλιό κύμα, το νέο κύμα και… ο Ντέιβιντ Μπάουι
Ήταν απλώς ο πρώτος από πολλούς ρόλους που ακολούθησαν. Πέρασε από το εξωγήινο φρικιό στην ανδρόγυνη ηδυπάθεια κι από εκεί στον Λεπτό Λευκό Δούκα -για τις ανάγκες του οποίου είχε υιοθετήσει μια διατροφή αποτελούμενη από γάλα, πιπεριές και κοκαΐνη. Κι από εκεί μετέβη στην περίοδο του Βερολίνου όπως έχει χαρακτηριστεί, όπου κατάφερε αφ’ ενός να “καθαρίσει” από την εξάρτηση της κοκαΐνης, αφ’ ετέρου να βγάλει τρεις δίσκους, για άλλη μια φορά εντελώς διαφορετικούς από προηγούμενους.
Κι ύστερα ήρθαν τα ’80s κι ο Μπάουι άλλαξε ξανά, έγινε ζόμπι -στο σινεμά- και “άνθρωπος ελέφαντας” -στο θεατρικό σανίδι- και ο Major Tom επέστρεψε -στο “Ashes to ashes”- κι ο κόσμος πήρε φωτιά -with gasoline…
Οι πειραματισμοί και οι μεταμορφώσεις ενός πότε σκοτεινού ροκά και πότε ξέφρενου διασκεδαστή συνεχίστηκαν με επιτυχία μέχρι το 2003, όταν κυκλοφόρησε το άλμπουμ “Reality”. Στη μεγάλη περιοδεία που ακολούθησε (2004), βρισκόταν στη Γερμανία, όταν έπαθε το καρδιακό επεισόδιο που τον οδήγησε στο νοσοκομείο με ανάγκη αγγειοπλαστικής. Τρία χρόνια μετά ανακοίνωσε την απόφασή του να απομακρυνθεί από δισκογραφία και εμφανίσεις τουλάχιστον για ένα χρόνο. Τελικά το κράτησε για επτά.
Επέστρεψε θριαμβευτής το 2013 με το δίσκο “The Next day”, αποδεικνύοντας ότι σχεδόν 40 χρόνια αργότερα, το σύνθημα που συνόδευε τις αφίσες του στους δρόμους του Λονδίνου το 1977 με αφορμή την κυκλοφορία του άλμπουμ Heroes εξακολουθεί να ισχύει: «There’s Old Wave. There’s New Wave. And there’s David Bowie…» (Υπάρχει το παλιό κύμα. Υπάρχει το νέο κύμα. Και υπάρχει ο Ντέιβιντ Μπάουι…)
Ο Ντέιβιντ Μπάουι και το περιεχόμενο του εσωρούχου του
Ένα μεγάλο μέρος των μύθων που τον αφορούν σχετίζεται με την ερωτική ζωή του, τα έξαλλα πάρτι με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τις -θρυλούμενες- νύχτες πάθους πότε με τον Μικ Τζάγκερ, πότε με τους σταθερούς συντρόφους του Λου Ριντ και Ιγκυ Ποπ. Οι περισσότερες σχετικές αποκαλύψεις έχουν γίνει από την πρώην κυρία Μπάουι, την Αντζελα -Αντζι- Μπάρνετ, με την οποία παντρεύτηκαν το 1970, το ΄71 έκαναν ένα γιο και χώρισαν το ’80.
Αυτή είναι που αποκάλυψε τον βρήκε το πρωί στο κρεβάτι τους να κοιμάται γυμνός με τον Μικ Τζάγκερ, αυτή είναι που περιέγραψε πώς πέρασαν τη βραδιά πριν από το γάμο τους με μια άλλη γυναίκα, εκείνη είναι που μίλησε περί έρωτά του με transgender χορεύτρια στο Βερολίνο αλλά και που ανέφερε διάφορες προσωπικές λεπτομέρειες -όπως ότι αποκαλούσε το πέος του “Ο Ιππότης της αγάπης”.
Ο ίδιος είχε κατά καιρούς δηλώσει ομοφυλόφιλος, αμφιφυλόφιλος, ετεροφυλόφιλος. Κι έχει απαντήσει σχετικά: “Επειδή έχω κουραστεί να αποφεύγω ερωτήσεις, για το τι έκανα με το περιεχόμενου του εσωρούχου μου, όποιος θέλει να μάθει πικάντικες ιστορίες για μένα, δεν έχει παρά να διαβάσει τις 30-40 βιογραφίες μου και να επιλέξει τη φήμη της αρεσκείας του…».
- Χριστίνα Κατσαντώνη – thetoc