Δεν έχουν τέλος ως φαίνεται οι περιπέτειες της Ακρόπολης από την ώρα που βάλθηκε το υπουργείο Πολιτισμού να ξεκινήσει τις επεμβάσεις εφαρμόζοντας, όπως έχει καταγγελθεί από φορείς και επιστήμονες, ιδεοληπτικά σχέδια για την αναμόρφωση του Παρθενώνα αλλά και την πολιτική στρατηγική του για προσέλκυση τουριστικών μαζών.
Μετά το «τσιμέντωμα» και τη δρομολόγηση ειδικής μαρμάρινης πινακίδας με το όνομα του χορηγού και της υπουργού στον Βράχο, σειρά έχει αρχαίο γλυπτό που, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της Αυγής, έπεσε «θύμα» των εργασιών που πραγματοποιούνται στο μνημείο για την απορροή των ομβρίων υδάτων.
Όπως όλοι θυμόμαστε πρώτα πλημμύρισε η Ακρόπολη εξ’ αιτίας των τσιμεντοστρώσεων και μετά εκπονήθηκε η απαιτούμενη συμπληρωματική υδραυλική μελέτη, που είχε τεθεί ως αναγκαίος όρος για την υλοποίηση των εργασιών από την εγκριτική απόφαση. Ο αναστηλωτής των Προπυλαίων, δρ. αρχιτεκτονικής Τάσος Τανούλας είχε από νωρίς κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου.
Για τη χρήση κομπρεσέρ όμως στην Ακρόπολη, θα είχε ενδιαφέρον να ακούσουμε τις εξηγήσεις τόσο της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών όσο και της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεων, ακόμα περισσότερο της ίδιας της υπουργού Πολιτισμού και κατά τα άλλα αρχαιολόγου Λίνας Μενδώνη. Γιατί απ’ όσο γνωρίζουμε στους οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους, πόσο μάλλον σε ένα μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς οι εργασίες γίνονται χειρωνακτικά και με παρακολούθηση από αρχαιολόγο, πράγμα που επίσης δεν συνέβη στη συγκεκριμένη περίπτωση. Ας δώσουν λοιπόν οι αρμόδιοι τις δέουσες εξηγήσεις.
Ας μη θυμηθούμε βέβαια και την καταστροφή τριών πωρόλιθων από αρχαίο τοιχίο που βρέθηκε κατά τη θεμελίωση του ανελκυστήρα πλαγιάς όπως έχουν καταγγείλει στην Αυγή τόσο η πρόεδρος του ΣΕΑ Δέσποινα Κουτσούμπα όσο και ο αρχιτέκτονας, αναστηλωτής των Προπυλαίων Τάσος Τανούλας. Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, σε δύο μόλις μήνες, μετράμε ήδη δύο σοβαρές καταστροφές αρχαιοτήτων στην Ακρόπολη.
Δυστυχώς όμως, οι περιπέτειες στο εμβληματικό μνημείο της χώρας και κηρυγμένο μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την Unesco, δε σταματούν εδώ.
Ο πολυδιαφημισμένος νέος ανελκυστήρας πλαγιάς, που εγκαινιάστηκε με δόξα και τιμή από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, δυστυχώς έχει αρχίσει ήδη να παρουσιάζει προβλήματα. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, εδώ και καιρό έχει παρουσιαστεί πρόβλημα με την υπερθέρμανση ενός πηνείου, με αποτέλεσμα να σταματάει η λειτουργία του ανελκυστήρα έως ότου κρυώσει το συγκεκριμένο εξάρτημα. Το συγκεκριμένο πρόβλημα, μάλιστα, έχει προκαλέσει διχογνωμία ανάμεσα στην ιταλική εταιρεία MASPERO που υλοποίησε την εγκατάσταση του ανελκυστήρα πλαγιάς και της ελληνικής εταιρείας με την οποία συνεργάστηκε για το έργο. Η ελληνική εταιρεία αποδίδει το πρόβλημα στην τοποθέτηση του πηνείου από τη ΜASPERO, ενώ η ιταλική εταιρεία από την πλευρά της υποστηρίζει ότι υπάρχει άλλο πρόβλημα που προκαλεί τη δυσλειτουργία του πηνείου. Και το υπουργείο Πολιτισμού από τη δική του πλευρά τηρεί σιγή ιχθύος.
Λίγες μέρες νωρίτερα, στις 2 Μαΐου 2021 στην Liberation δημοσιεύτηκε ρεπορτάζ του Fabien Perrier με τίτλο “Ακρόπολη, τσιμενταρισμένη και παραμορφωμένη ομορφιά”, που καταγράφει με αγωνία την παρέμβαση της Μενδώνη και της κυβέρνησης στον Ιερό Βράχο με ένα εγκληματικά κακαίσθητο συνονθύλευμα τσιμέντου, που δείχνει ασέβεια απέναντι σε ένα μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
«Στο πιο επισκέψιμο μνημείο στην Ελλάδα, με το πρόσχημα της αποκατάστασης και βελτίωσης της προσβασιμότητας του μνημείου, κινδυνεύουν να μεταμορφώσουν τον λόφο στην καρδιά της Αθήνας για πάντα», γράφει ο Fabien Perrier. Παράλληλα, κάνει εκτενή αναφορά στις δηλώσεις της πρόεδρου του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων Δέσποινας Κουτσούμπα και του αρχιτέκτονα Τάσου Τανούλα, τονίζοντας πως επί 44 χρόνια εργάστηκε για την αποκατάσταση της Ακρόπολης.
Όπως εξηγεί η κ. Κουτσούμπα, για τα έργα που πραγματοποιήθηκαν τοποθετήθηκε οπλισμένο σκυρόδεμα στους αρχαίους βράχους και στη συνέχεια καλύφθηκε με τσιμέντο. Τώρα, η κορυφή του λόφου, 157 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, «μοιάζει περισσότερο με ποδηλατόδρομο ή πίστα για σκέιτμπορντ παρά με έναν ιστορικό χώρο για να θαυμάσετε τις αρχαιότητες».
Ο αρχιτέκτονας Τάσος Τανουλάς περιγράφει το σοκ του όταν επισκέφθηκε την Ακρόπολη μετά το πέρας των εργασιών: «Όταν ήμουν υπεύθυνος για το έργο, το κάναμε με το χέρι», θυμάται μιλώντας στη γαλλική εφημερίδα. «Από σεβασμό για το μέρος, από σεβασμό για τις πέτρες», προσθέτει. Τώρα όλα φαίνεται να έχουν γίνει με σχεδόν βιομηχανικό τρόπο. «Χρησιμοποίησαν βαριά μηχανήματα που έβλαψαν τις εγκαταστάσεις», σημειώνει ο κ. Τανούλας.
Η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού απάντησε Διεύθυνση της εφημερίδας, δημοσιεύοντας την επιστολή προς το Γαλλικό μέσο. Η Λίνα Μενδώνη χαρακτηρίζει ανακριβές και μεροληπτικό το ρεπορτάζ για το τσιμέντο και αναξιόπιστους την πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα, και τον αρχιτέκτονα, Τάσο Τανούλα.
Διαβάστε εδώ την απάντηση του ΥΠΠΟΑ.