DISTRICT 9 του Νιλ Μπλόμκαμπ
Mε τους Γουίλιαμ Άλεν Γιανγκ, Ρόμπερτ Χομπς, Σάρλτο Κόπλεϊ, Τζέισον Κόπε
Υπόθεση:
Κοντεύουν 30 χρόνια από τότε που οι πρώτοι εξωγήινοι έφτασαν στη γη: δεν έμοιαζαν εχθρικοί, δεν έφεραν μαζί τους εντυπωσιακά τεχνολογικά επιτεύγματα, στην πραγματικότητα ήταν εξωγήινοι-μετανάστες από τον πλανήτη τους. Και καθώς τα έθνη διαπραγματεύονταν για το πώς έπρεπε να τους χειριστούν, αποφασίστηκε να τους εγκαταστήσουν στη Νότια Αφρική, στην περιοχή District 9.
Σήμερα, την ευθύνη των εξωγήινων έχει η MNU (Multi-National United), μια εταιρεία ιδιωτικών συμφερόντων που θα αποκομίσει τεράστια κέρδη αν καταφέρει να χρησιμοποιήσει τα πανίσχυρα όπλα τους, τα οποία όμως προϋποθέτουν εξωγήινο DNA για να μπουν σε λειτουργία. Όταν ο Βίκους βαν ντερ Μέρβε (Σάρλτο Κόπλεϊ), ένας υπάλληλος της MNU, προσβληθεί από έναν εξωγήινο ιό που αλλάζει το DNA του, γίνεται ο άνθρωπος-κλειδί για την εξερεύνηση της εξωγήινης τεχνολογίας. Και ενώ όλοι τον καταδιώκουν, δεν του μένει άλλη επιλογή: πρέπει να κρυφτεί στο District 9.
ΓΗΙΝΟΙ ΚΑΙ ΕΞΩΓΗΙΝΟΙ
Καθώς επεξεργάζονταν τη θεματική και το οπτικό υλικό της μικρού μήκους ταινίας, ο Νιλ Μπλόμκαμπ και ο συν-σεναριογράφος Τέρι Τάτσελ δημιούργησαν τρεις νέους χαρακτήρες: έναν άντρα, τον Βίκους, και δύο εξωγήινους, τον Κρίστοφερ Τζόνσον και το γιο του, Λίτλ Σι Τζέι. Οι σεναριογράφοι επέλεξαν συνειδητά να δώσουν ανθρώπινα ονόματα στους εξωγήινους, αφού θα τους τα είχαν επιβάλλει οι γήινοι μετά από τόσα χρόνια παραμονής στον πλανήτη, και συνολικά να τους προσδώσουν έναν ανθρώπινο χαρακτήρα ώστε να γίνονται περισσότερο πιστευτοί κι αναγνωρίσιμοι.
Για το ρόλο του Βίκους, του ανώτερου υπαλλήλου της MNU που καλείται να απομακρύνει όλους τους γήινους από το District 9, επιλέχθηκε ο Σάρλτο Κόπλεϊ, παιδικός φίλος και συνεργάτης του Νιλ Μπλόμκαμπ, ο οποίος είχε επίσης συνεργαστεί μαζί του και στην παραγωγή του ‘Alive in Jo’burg’. «Ο Βίκους είναι ένας συνηθισμένος άνθρωπος που ξέρει να διαχειρίζεται την εξουσία μέσα από γραφειοκρατικές διαδικασίες» εξηγεί ο Κόπλεϊ. «Γι’ αυτό και προωθείται από την MNU: θέλουν κάποιον που θα εκτελέσει το έργο του με τακτικό και καθαρό τρόπο».
Στην ομάδα του ‘Alive in Jo’burg’ ανήκει αντίστοιχα και ο Τζέισον Κόουπ, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της μικρού μήκους ταινίας, που τώρα αναλαμβάνει το ρόλο του εξωγήινου Κρίστοφερ Τζόνσον. «Στην πραγματικότητα παίζω γύρω στους δέκα διαφορετικούς χαρακτήρες. Κάθε πρωί έπρεπε να επιλέξω ποιο ον θα ενσάρκωνα» λέει η Κόουπ.
«Ο Νιλ είχε μια πολύ ξεκάθαρη εικόνα για τους εξωγήινους χαρακτήρες, η οποία μας έγινε σαφής κατά τις πρόβες. Παρ’ όλα αυτά, μου δόθηκε αρκετή ελευθερία μέσα στα συγκεκριμένα πλαίσια. Δεν παίζω σαν έντομο ή σα ζώο, αλλά σίγουρα ούτε και σαν άνθρωπος». Στο ρόλο του Κούμπους, του αδίστακτου στελέχους της MNU, βρίσκουμε τον Ντέιβιντ Τζέιμς.
«Αν θέλεις να γίνει κάτι νόμιμα, καλείς τον Βίκους. Αν θέλεις να γίνει με οποιονδήποτε δυνατό τρόπο, καλείς τον Κούμπους» σχολιάζει ο Τζέιμς. «Όλοι μέσα στην MNU ξέρουν ότι είναι καλύτερο να μη μπλέκεις με τον Κούμπους». Και ο Κούμπους είναι αυτός που αναλαμβάνει να βρει και να φέρει πίσω τον Βίκους…
ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΜΕ ΕΔΡΑ ΤΟ ΓΙΟΧΑΝΕΣΜΠΟΥΡΓΚ
Παρότι το έργο είναι φανερά επηρεασμένο από τις σημαντικές ταινίες επιστημονικής φαντασίας, ταυτόχρονα καινοτομεί με το στυλ και τη μέθοδο κινηματογράφησής του: στο τέλος της ταινίας οι θεατές θα αναρωτιούνται ποιες από τις σκηνές που είδαν ήταν πραγματικές και ποιες απόλυτα φανταστικές.
Επιπλέον, ο διευθυντής φωτογραφίας Τρεντ Όπαλοχ, φίλος του Μπλόμκαμπ εδώ και πολλά χρόνια, μοιράστηκε απόλυτα την πρόθεση του σκηνοθέτη να αποφύγει τις όποιες ωραιοποιήσεις και να δημιουργήσει ρεαλιστικές, ανεπιτήδευτες εικόνες. Για την εξέλιξη της ιστορίας, χρησιμοποιούνται τρία διαφορετικά αφηγηματικά μέσα. Αρχικά υπάρχουν οι σκηνές που περιγράφουν την ιστορία του Βίκους: με χειροκίνητες κάμερες και άλλες τεχνικές, ο Μπλόμκαμπ και ο Όπαλοχ επιδίωξαν να απογειώσουν την αυθεντικότητα και την ωμότητα της εικόνας.
Ένα δεύτερο μέσον είναι το mockumentary υλικό, δηλαδή σκηνές που παραπέμπουν σε υλικό ντοκιμαντέρ, ενώ στην πραγματικότητα είναι σκηνοθετημένες. Και το τρίτο στοιχείο είναι το πραγματικό οπτικό υλικό που αντλήθηκε από το South African Broadcasting Corporation, το Reuters και άλλα ειδησεογραφικά πρακτορεία. Όσον αφορά στην τοποθεσία των γυρισμάτων, ο σκηνοθέτης ήταν εξ’ αρχής αποφασισμένος για το Γιοχάνεσμπουργκ. Πρακτικά το έργο θα μπορούσε να είχε γυριστεί σε οποιαδήποτε μεγάλη πόλη του αναπτυσσόμενου κόσμου, όμως μόνο το Γιοχάνεσμπουργκ έχει αυτή την ιδιάζουσα ατμόσφαιρα που ενέπνευσε τον Μπλόμκαμπ: τα ηλεκτροφόρα σύρματα, τις απομονωμένες κοινότητες, τις κάμερες παρακολούθησης και τα κλειστά κυκλώματα τηλεόρασης.
Σε όλα αυτά, ο σκηνοθέτης θέλησε να προσθέσει μια «αποκαλυπτική» αίσθηση παρουσιάζοντας μια πόλη ψυχρή, σκοτεινή, και γι’ αυτό τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν το χειμώνα. Η ιδανική περιοχή για τα γυρίσματα βρέθηκε στο Τσιάγουελο, στα περίχωρα του Σογουέτο: εκεί υπήρχε μια μεγάλη παραγκούπολη που είχε εγκαταλειφθεί πρόσφατα.
Η κινηματογραφική ομάδα περιέφραξε την περιοχή κι έτσι δημιουργήθηκε ένας ελεγχόμενος χώρος για τα γυρίσματα. Παράλληλα, στήθηκαν ειδικά πλατό για να κινηματογραφηθούν οι σκηνές εκτός του District 9, όπως αυτές που εκτυλίσσονται στα εργαστήρια της MNU, το κλινικά αποστειρωμένο περιβάλλον που έρχεται σε πλήρη αντιδιαστολή με το σκληρό και σκονισμένο Σογουέτο.
Καθότι λόγω τεχνικού προβλήματος, η προβολή της ταινίας District 9 δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί προχτές, το φιλμ θα παιχτεί αυτή την Κυριακή, 24/1/2016. To District 9 είναι ένα από τα φιλμ που αναβίωσαν το ενδιαφέρον στην επιστημονικη φαντασία, αλλά παράλληλα είναι μια εξαιρετικά επίκαιρη ταινία, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως ένα αλληγορικό σχόλιο πάνω στο καθεστώς του Απαρτχάιντ (η παραγωγή είναι νοτιοαφρικανική) αλλά -αναδρομικά- και ως ένα σχόλιο πάνω σε γεγονότα που μας απασχολούν σήμερα.
Πρόκειται, δηλαδή, για μια διαχρονική και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ταινία.
Κυριακή, 24/1/2016, Πλάτωνος 13, Μοσχάτο. Η είσοδος είναι όπως πάντα δωρεάν, αλλά, εφόσον το επιθυμείτε, μπορείτε να συνεισφέρετε στο Καλάθι της Αλληλεγγύης, φέρνοντας μαζί σας τρόφιμα μακράς διαρκείας.