Του Χρήστου Δεμέτη
Απεργία κηρύχθηκε σε πυρηνικό εργοστάσιο της Γαλλίας στο πλαίσιο της μάχης του νόμου για τα εργασιακά, ενώ η γαλλική αστυνομία προχώρησε τα ξημερώματα σε επιχείρηση για άρση του αποκλεισμού διυλιστηρίου. Γενικές κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα μέσα στο επόμενο διάστημα (Vid)
Η απεργία διαρκείας κατά του νέου εργασιακού νόμου έχει προκαλέσει τη διακοπή λειτουργίας έξι εκ των οκτώ διυλιστηρίων της Γαλλίας με τα εργατικά συνδικάτα να καταλαμβάνουν τις κτιριακές εγκαταστάσεις.
“Η ομηρεία των καταναλωτών, της οικονομίας και της βιομηχανίας μας δεν είναι δημοκρατική. Θα συνεχίσουμε τις επιχειρήσεις απεγκλωβισμού των διυλιστηρίων”, ανέφερε ο πρωθυπουργός Βαλς, μιλώντας από το Ισραήλ όπου και πραγματοποιεί επίσκεψη.
Με το 20% των πρατηρίων βενζίνης να έχει μείνει χωρίς καύσιμα, ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ καταδίκασε χθες “τις ενέργειες μειονότητας ακτιβιστών”, για να δεσμευθεί ότι οι κινητοποιήσεις δεν θα απειλήσουν τη διεξαγωγή του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου, η έναρξη του οποίου είναι προγραμματισμένη για τις 10 Ιουνίου.
Οι κινητοποιήσεις συντονίζονται κυρίως από το συνδικάτο CGT που πρόσκειται στο Κομμουνιστικό Κόμμα, αλλά και από άλλες αριστερές οργανώσεις. Ο γενικός γραμματέας του CGT Φιλίπ Μαρτινέζ, δήλωσε ότι οι κινητοποιήσεις θα συνεχισθούν, κατηγορώντας τον πρωθυπουργό Βαλς για “επικίνδυνο παιχνίδι”, καθώς προσπαθεί “να φέρει αντιμέτωπες τις συνδικαλιστικές οργανώσεις με την κοινωνία”.
Τα συνδικάτα των σιδηροδρομικών έχουν προκηρύξει από σήμερα 48ωρη απεργία, ενώ πανεθνική ημέρα δράσης κατά του νέου νόμου για τη μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας έχουν προκηρύξει για αύριο τα συνδικάτα με διαδηλώσεις σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Γαλλίας.
Παράλληλα, το πρωί της Τετάρτης κηρύχθηκε γενική απεργία στο πυρηνικό εργοστάσιο του Νοζάν-σουρ-Σέιν (νοτιοανατολικά του Παρισιού). Κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι εργαζόμενοι σε άλλα πυρηνικά εργοστάσια θα αποφασίσουν εάν θα προχωρήσουν επίσης σε κινητοποιήσεις.
Το CGΤ έχει μεταξύ άλλων καλέσει σε απεργία για το διάστημα 3-5 Ιουνίου των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους και στα λιμάνια.
Θυμίζουμε πως το νέο νομοσχέδιο που προώθησε και θα εφαρμόσει η υπουργός Εργασίας της Γαλλίας, Μιριάμ Ελ Κομρί, προβλέπει περισσότερες ώρες εργασίας και χαμηλότερους μισθούς. Επισήμως, στόχος είναι να μειωθεί η ανεργία που έχει ξεπεράσει το 10%.
Η κυβερνητική πρόταση αφήνει ναι μεν άθικτο το 35ωρο εργασίας την εβδομάδα, ωστόσο θα επιτρέπει στις εταιρείες να επιβάλλουν εναλλακτικά ωράρια εργασίας, διαφορετικά από αυτά των συλλογικών συμβάσεων, με 48ωρη εβδομαδιαία εργασία και ημερήσιο ωράριο έως και 12 ώρες.
Σε “εξαιρετικές περιστάσεις” όπως αναφέρεται, θα είναι επιτρεπτό να επεκτείνεται το εβδομαδιαίο ωράριο έως και τις 60 ώρες. Επίσης, αντί της υπερωριακής αμοιβής, η πρόταση προβλέπει περισσότερες μέρες ρεπό. Σημειώνεται πως στη Γαλλία το νομοσχέδιο έχει ήδη ψηφιστεί και εφαρμόζεται, αλλά οι αντιδράσεις συνεχίζονται (και πολλαπλασιάζονται).
Βίντεο: euronews