Από τον Γιώργο Μουργή
Το σημείο του κειμένου της τεχνικής συμφωνίας με τους δανειστές, περιγράφει το νέο επικαιροποιημένο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης Asset Development Plan (ADP) όπως ήρθε προς ψηφίσει στη Βουλή και συμπεριλαμβάνεται στις 4.500* σελίδες του νέου μνημόνιου.
Πρόκειται για 19 (+3 ΟΣΕ, ΕΛΤΑ , ΟΑΚΑ) περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, που συμπεριλαμβάνονται προς «αξιοποίηση» – ξεπούλημα.
Το κείμενο και ο σχεδιασμός όπως εγκρίθηκε στις 26 Απριλίου 2016 (Μεγάλη Τρίτη) από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ,Υπουργείο Οικονομικών και θεσμούς προσβλέπει εισπράξεις 5,8 δισ. ευρώ για την περίοδο 2016-2018, από την πώληση μετοχών και συμμετοχής που έχει το κράτος σε Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς (ΔΕΚΟ).
Ξεπουλάτε (αριστερά) γιατί χανόμαστε…
Τι σημαίνουν όλα αυτά;
Επανεκινούνται τα σχέδια μεταβίβασης σε ξένους και ντόπιους επενδυτές και αφορούν στο 17% της ΔΕΗ, στο 65% της ΔΕΠΑ, στο 35% των ΕΛΠΕ, στο 24% των ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΒΟ, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ και το ΟΑΚΑ, Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, μαζί με μια σειρά άλλα ακίνητα και μετοχές.
Στο Παράρτημα που κατέθεσε στο πολυνομοσχέδιο ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης, με την έναρξη λειτουργίας της ΕΔΗΣ (Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών) – επίσημη ονομασία του Υπερταμείου – περνάνε στην κατοχή του ο ΟΑΣΑ , η ΟΣΥ Α.Ε (Οδικές Συγκοινωνίες, λεωφορεία, τρόλλει), η ΣΤΑΣΥ ΑΕ (η εταιρεία λειτουργίας Μετρό, του ΗΣΑΠ και Τραμ), το ΟΑΚΑ και τα ΕΛΤΑ ΑΕ.
Με νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε τη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, στην πρώτη λίστα του παραρτήματος προστέθηκε και ο ΟΣΕ.
Απλά να σημειώσουμε, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο Μνημόνιο, για να εκταμιευθεί η δόση, υπάρχει γραπτή δέσμευση ότι το σχέδιο με τις 19 (+3) αποκρατικοποιήσεις θα εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), πράγμα που έγινε.
Στη συνέχεια μαζί με το σχέδιο ανάπτυξης του ΤΑΙΠΕΔ (ADP) ψηφίζονται από τη Βουλή και κατόπιν θα δημοσιευθούν σε ΦΕΚ.
Επίσης, το «Asset Development Plan, το οποίο συνιστά αναπόσπαστο σχέδιο της συμφωνίας, υποχρεωτικά επικαιροποιείται κάθε εξάμηνο από το ΤΑΙΠΕΔ ενώ υποχρεωτικά επίσης θα εγκρίνεται από το Υπουργικό Συμβούλιο ή το ΚΥΣΟΙΠ».
Με άλλα λόγια ΤΑΙΠΕΔ και ΕΔΗΣ καλούνται να ολοκληρώσουν 19(+3) αποκρατικοποιήσεις και όχι τις 9 του τρίτου καλοκαιρινού μνημονίου που εμφάνιζε ως νίκη στο κυβερνητικό πρόγραμμα ο ΣΥΡΙΖΑ, από τις 24 που προβλεπόταν στο δεύτερο μνημόνιο.
Παρακάτω ο σχετικός Πινάκας από το Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ όπως παρουσιάζεται το Σεπτέμβρη του 2015.
Αν αναρωτιέστε πάλι πόσο μέρος των εισπράξεων του ξεπουλήματος της χώρας από το ΤΑΙΠΕΔ και της ΕΔΗΣ, με τη συγκατάθεση της «πρώτο δεύτερης φοράς αριστεράς», πάει στη περιλάλητη ανάπτυξη η απάντηση βρίσκεται χαμένη στη μετάφραση των 7.500 σελίδων. Τα έσοδα πέφτουν στη «μαύρη τρύπα» αποπληρωμής του χρέους κατά 50%, ενώ τα υπόλοιπα θα οδηγηθούν με ακρίβεια πάλι εκεί, πάγια τακτική όπως και στις προηγούμενες ιδιωτικοποιήσεις.
Η επίτομη των προαπαιτούμενων…
Για να μη ξεχνάμε και τον όρο «προαπαιτούμενα» η σύσταση του νέου Υπερταμείου αποτελεί επίσης προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της δόσης από τον ESM.
Μάλιστα μέχρι το τέλος Ιουνίου, κυβέρνηση και θεσμοί πρέπει να έχουν συμφωνήσει στα μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου του (Supervisory Board).
Αυτά με τη σειρά τους θα επιλέξουν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου πρέπει να επιλεγεί το διοικητικό συμβούλιο.
Κατόπιν θα επιλεγούν τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων όλων των θυγατρικών – ΔΕΚΟ, ΕΤΑΔ,ΤΑΙΠΕΔ – του νέου Υπερταμείου.
Η μόνη εξαίρεση άφορα το ΤΧΣ που παραμένει το ίδιο στη σύνθεση του.
Κι αν αυτά σας φαντάζουν λίγα, το πιο βαρύ προαπαιτούμενο άφορα στην έγκριση της ληστρικής συμφωνίας ξεπουλήματος του Ελληνικού στο επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development.
Συμφωνία που υποχρεώνει τη κυβέρνηση να την περάσει από τη Βουλή, μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Έτσι για να το έχουν υπόψιν τους τι καλοκαίρι θα περάσουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που θα σηκώνουν «χέρα με το ναι σε όλα».
Μέχρι το Σεπτέμβριο επίσης, προβλέπεται με νόμο και ψήφιση από τη Βουλή η αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Για να ολοκληρωθεί η συμφωνία με τη γερμανική Fraport της οριστικής παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, όπως περιγράφεται στο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε προς ψήφιση.
Τέλος και πάλι μέσα από το κοινοβούλιο με νόμο μέχρι το Σεπτέμβριο πρέπει να ενεργοποιηθεί λειτουργικά, η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.
Εντύπωση έχουν προκαλέσει δύο σημεία του πολυνομοσχεδίου που αφορούν το ένα φωτογραφική διάταξη σε δύο άρθρα (105-106), επιδιώκοντας την ποινική ασυλία του καρτέλ των εργολάβων δημοσίων έργων (την ώρα που η Επιτροπή Ανταγωνισμού με έκθεση- εισήγηση της καταγγέλλει για οριζόντιες συμπράξεις — καρτέλ- συνολικά 63 εγχώριοους και διεθνείς κατασκευαστικούς ομίλους) και το άλλο τις σχετικές ρυθμίσεις στα θέματα φορολόγησης του ΟΠΑΠ.
Με άλλα λόγια πεδίον δόξης εφαρμογής μνημονιακού ξεπουλήματος λαμπρόν!..
Τύφλα να έχουν οι Σαμαροβενιζέλοι και όλοι οι Μητσοτάκηδες μαζί, στο γνωστό μότο «όλα στο σφυρί αλλά εμείς έχουμε παράλληλο».
*Από τα αρχεία στο site της Βουλής, το σχέδιο νόμου μαζί με την αιτιολογική έκθεση αριθμεί 551 σελίδες.
Ακολουθούν περίπου 3.900 σελίδες με υποδείγματα Συμβάσεων και Συμβάσεις παραχώρησης,, εγγυητικές επιστολές επενδύσεων μαζί με μια σειρά από Εκθέσεις κλπ.