Από τον Γιάννη Μπάκο
Στις 4 Σεπτεμβρίου 1949 λαμβάνουν χώρα στο Westchester της Νέα Υόρκης τα επεισόδια που είναι γνωστά ως “Peekskill riots”.
Αιτία των επεισοδίων υπήρξε αρχικά η ανακοίνωση συναυλίας του Αφροαμερικανού τραγουδιστή και ακτιβιστή Paul Robeson για τις 27 Αυγούστου. Μια συναυλία που αναβλήθηκε μετά από αντιδράσεις και επιθέσεις της συντηρητικής κοινωνίας του Westchester.
Στις 4 Σεπτεμβρίου όμως, ο διασημότερος εκείνη την εποχή “μαύρος” τραγουδιστής βρέθηκε κανονικά στην σκηνή για μια συναυλία στα πλαίσια του Συνεδρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που θα πραγματοποιείτο εκείνες τις ημέρες στην περιοχή.
Η δράση του Robeson ενάντια στις ανισότητες, η σύνδεση του με τον κομμουνισμό και ο αγώνας ενάντια στις αποικίες τον είχαν κάνει persona non gratta για μεγάλο μέρος της Αμερικάνικης κοινωνίας, που έβλεπε στο πρόσωπο του έναν εχθρό των κεκτημένων της, που μόνο φιλελεύθερα δεν ήταν.
Η παρουσία του δε σε συνέδριο στο Παρίσι για την Παγκόσμια Ειρήνη τον Ιούνιο του 1949, όπου και χαρακτήρισε την Αμερικανική κυβέρνηση όμοια του Χίτλερ και του Γκέμπελς τον έκανε ανεπιθύμητο στις ΗΠΑ.
Η συναυλία πραγματοποιήθηκε κανονικά χάρη στην περιφρούρηση του κομμουνιστικού κόμματος και των εργατικών ενώσεων της περιοχής, παρά τις αντιδράσεις των συγκεντρωμένων και την “χαλαρή” απώθηση τους από την αστυνομία.
Ο Paul Robeson αφού ολοκλήρωσε την καριέρα του σαν ένας από τους κορυφαίους παίκτες ράγκμπι της εποχής του, γνώρισε τεράστια επιτυχία σαν βαρύτονος τραγουδιστής, στρέφοντας αμέσως την προσοχή του κοινού στον αγώνα του ενάντια στην φτώχεια, τον καπιταλισμό, τον πόλεμο και τις αποικίες.
Ένα από τα πολλά τραγούδια που ερμήνευσε και αγαπήθηκαν με την φωνή του είναι και το “Shenandoah“, ένα παραδοσιακό κομμάτι αγνώστου ταυτότητας από τα μέσα του 19ου αιώνα, που μιλάει για την συνύπαρξη των ιθαγενών Αμερικανών με λευκούς, μέσα από μια ερωτική ιστορία.