Μετάφραση: Θωμαή Πνευμονίδου
Πριν λίγες μέρες στο ACUD, ο Γερμανός καλλιτέχνης, εικονογράφος και πολυμαθής Jens Maria Weber παρουσίασε το πλούσιο σε περιεχόμενο αριστούργημά του, “Codex Roboticus”. Πρόκειται για ένα συλλεκτικό, καλυμμένο με ύφασμα και με σκληρό εξώφυλλο βιβλίο, όμοιο με τις βιβλιοδεσίες τόμων, που προέρχεται από ένα σύμπαν με ξεπερασμένες πειθαρχικές δομές, όπου τα βιβλία καλλιτεχνών, οι γραφιστικές νουβέλες, οι αστικοί θρύλοι, οι εφιαλτικές προφητείες, η σκοτεινή ιστορία και η φανταστική λογοτεχνία, συγχωνεύονται σε ένα όραμα παραισθησιογόνας ομορφιάς.
Δημοσιευμένο από τον εκδοτικό οίκο Das Wilde Dutzend με έδρα το Βερολίνο, το Codex Roboticus ερευνά την απόκρυφη ιστορία και τα αρχεία του Dr. Stanislaus Schwenck, έναν γερμανό κτηνίατρο, βετεράνο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου που έζησε το ’20, εμφανώς εμμονικός με την τεχνητή ζωή, την απανθρωποίηση και τον μετανθρωπισμό, όντας επίσης εξαρτημένος από το όπιο και με μία κλίση στο υπερφυσικό. Μια συλλογή από τυχαίες σημειώσεις, σχέδια και μια ακατανόητα ‘ονειρώδη γραφή’, εμφανίστηκαν για πρώτη φορά σαν απόκτημα του Schwenck το 1960 στο πανεπιστήμιο του Berkley ως φοιτητική δημοσίευση, ενώ η σημερινή επανέκδοση του “Codex Roboticus” διαθέτει έναν ολοκήρωμένο και περιεκτικό πρόλογο για την ιστορία του, από τον ειδικό επι του θέματος ιστορικό Dr. Hans-Martin Nommsen.
Art by Jens Maria Weber from his “Codex Roboticus” book, editions Das Wilde Dutzend, Berlin 2014
Η διαδοχική αλληλουχία από υποθετικές αναφορές και κινηματογραφικές μηχανοραφίες, δημιουργήματα αυτού του ασυνήθιστου παραμυθιού, πλάθει μία περιεκτική αφήγηση επάνω στην οποία ο Jens Maria Weber επεμβαίνει με αξιόλογη αισθητική πεποίθηση, επινοώντας σελίδες των οποίων αισθητική περνά από το ένα είδος βιβλίου στο άλλο. Άλλοτε μοιάζουν με ένα λεκιασμένο βιβλίο αρχείων που ανακαλύφθηκε σε ένα εγκαταλελειμμένο επιστημονικό εργαστήριο και άλλοτε με απειλιτικά επίσημα έγγραφα, απόκρυφες γκραβούρες, μεσαιωνικές εικονογραφήσεις ή περίεργες λατρευτικές εικονογραφήσεις.
Ανάμεσα στις εικόνες βλέπει κανείς φωτογραφίες από βιομορφικά «μηχανήματα» που στην πραγματικότητα είναι όμορφα γλυπτά που δημιούργησε ο ίδιος ο Weber και φωτογραφήθηκαν σε εξωτερικούς χώρους, έτσι ώστε να παράγουν μία απόκοσμη “οπτική απόδειξη” αυτής της παράξενης ιστορίας που διηγείται.
Η διαμόρφωση και η ακολουθία από εξαιρετικά σχεδιασμένα σε μπαρόκ ύφος σχέδια, εικόνες, πίνακες και φωτογραφίες του “Codex Roboticus”, είναι ένα έργο τέχνης από μόνη της· τοποθετώντας διάσπαρτα τα ποικίλα “ευρήματα των ερευνών” και το”στυλ των αποδείξεων”, με κύριο εικονογραφικό πυρήνα το εργο του Weber, του οποίου η πινελιά έχει μία ποιότητα όμοια με τις σκοτεινές, αφοριστικές βιβλικές σκηνές του εξπρεσιονισμού που συναντάμε στους ημιτελής καμβάδες του Ρέμπραντ. Πρόκειται για ένα ζωγραφικό επίτευγμα του 19ου αιώνα με ακαδημαϊκή φινέτσα, μετριασμένο απο προσεγγιστικές χειρονομίες στα φουτουριστικά οράματα πολλών διαφορετικών περιόδων, συμπεριλαμβανομένων του Leonardo da Vinci, Fritz Lang, ο Moebius, ο Syd Mead και Bilal. Το “Codex Roboticus” τόσο ζωντανό και ικανό να σε συνεπάρει, είναι πολύπλευρο και στόχεύει σε μία καλλιτεχνική φιλοδοξία που σπάνια συναντάμε.
Art by Jens Maria Weber from his “Codex Roboticus” book, editions Das Wilde Dutzend, Berlin 2014
Art by Jens Maria Weber from his “Codex Roboticus” book, editions Das Wilde Dutzend, Berlin 2014
Art by Jens Maria Weber from his “Codex Roboticus” book, editions Das Wilde Dutzend, Berlin 2014
Art by Jens Maria Weber from his “Codex Roboticus” book, editions Das Wilde Dutzend, Berlin 2014